2006 yılında Jack Dorsey, Biz Stone ve
Evan Williams tarafından kurulan Twitter; 500 milyonun üzerinden kayıtlı
kullanıcısıyla günümüzün en popüler sosyal platformlarından biri. İsmini “kuş
şakıması “ anlamına gelen “tweet” sözcüğünden alan siteye her gün 135,000 yeni kullanıcı kayıt oluyor
ve günde ortalama 58 milyon tweet atılıyor.
Kullanımı hızla artan sitede ünlü isimlerden siyasilere, iş
adamlarından medyanın önemli isimlerine kadar herkesi takip etmek mümkün.
Siteyi futbol kulüpleri, köşe yazarları ve TV programları yoğun olarak
kullanıyor, bu sayede kendilerini takip edenlerle iletişime geçebiliyorlar. Twitter
aynı zamanda şirketlerin “kurumsal iletişim” bölümleri tarafından da aktif
olarak kullanılıyor. Açtığı hesaplar yoluyla müşterileriyle iletişim kuran
şirketlerin Türkiye’de de pek çok örneği var. Platform bu yönüyle önemli bir
pazarlama mecrası haline gelmiş durumda.
Pek çok alanda kullanılan ve gün geçtikçe daha fazla ilgi
gören Twitter bir eğitim aracı olarak da kullanılabilir mi? Dünyanın eğitim ve
gelişim alanındaki en büyük topluluğu olan ASTD (American Society for Training
& Development) tarafından her yıl
düzenlenen uluslararası konferansta bu sene dile getirilen görüş; sosyal medya platformlarını
eğitimi destekleyici araçlar olarak kullanmanın yararlı olduğu idi. Yapılan
sunumlarda sosyal medyanın gücünden ve informal bir öğrenme aracı olarak
kullanımının arttığından bahsedildi.
Twitter’ı sınıfiçi eğitimlerde ve çevrimiçi eğitim
süreçlerinde de öğrenme aracı olarak kullanmak mümkün. Platformu; bir bilgiyi
belirli kitlelere ulaştıran çözüm aracı olarak değil, bir konudaki çeşitli
bilgilerin karşılıklı olarak paylaşılabileceği bir araç olarak düşünmek gerek.
Bu yönüyle Twitter; makale, görsel veya video paylaşma, web adreslerini
yayınlama, belirlenen bir kişiyi takip ederek olayları izleme, belirlenen bir
konuda açılacak hesabı yönetme, hesabı takip edenlerin tartışmalarını tutma,
dil öğrenimi ve çeviri becerilerini geliştirme, diğer sosyal ağlar ile bağlantı
kurma ve öğrencileri takipçilere ekleyerek periyodik tartışmalar gerçekleştirme
amacıyla kullanılabilir.
ASTD 2013 konferansında Dr.
Kella Price, “Twitter 201 for Trainers” başlıklı bir sunum yaptı. Twitter’ın
etkinliğini arttırmak için eğitim öncesi hazırlık yapmanın öneminden ve eğitim
sürecindeki kullanımı destekleyici Twitter uygulamalarından (Twitterapp) bahseden
Dr. Price’ın sunumundan bazı notlar şöyle:
· Twitter üzerinden canlı
bağlantılı eğitim oturumlarını yönetmek için kullanılabilecek çok sayıda
Twitter uygulaması var. Twitter uygulamalarının kapsamlı listesine http://socialmediatoday.com/eric-goldstein/295232/most-complete-twitter-application-list-available-2011-edition adresinden ulaşabilirsiniz.
· Oturum öncesi hazırlık
sürecinde hangi Twitter uygulamalarını kullanarak (ör: Hootsuite, Tweetchat,
Tweetdeck) oturumu yöneteceğinizi netleştirin.
· Oturum öncesinde konuyla
ilgili bilgi verme ve hatırlatma yapma amacıyla 2-3 tane tweet gönderin.
· Oturum sırasında geçerli
olacak kuralları belirleyin ve paylaşın.
(Ör: 1*Kendinizi tanıtın 2*Konuya bağlı
kalın 3*Tüm yanıtlarınızda #konubaşlığı
bulunsun)
· Oturuma bir ısınma
sorusuyla başlayın (ör: Geçtiğimiz ay içinde öğrendiğiniz yeni bir şeyi
paylaşır mısınız?)
· Oturumda soracağınız
soruları önceden hazırlayın. 1 saat sürecek bir oturum için 6-8 soru hazırlamış
olmalısınız.
Günümüzde Twitter, eğitim zirvelerinin ve konferansların da vazgeçilmezi
haline geldi. Düzenleyici kuruluşlar zirve ismiyle konu başlığı açıyor (örneğin
ASTD’nin açtığı #astd2013, HR
Dergi’nin açtığı ve #ez 13 başlıkları) ve zirve başlamadan günler önce tweet
gönderimleri başlıyor. Bu tweet’lerde oturum başlıklarından konuşmacı
isimlerine, zirvenin dikkat çekici konularından önemli duyurulara kadar pek çok
konuya yer veriliyor. Katılımcılar görüş ve değerlendirmelerini aynı başlık
altında paylaşma imkânı buluyor.
Twitter yükseköğrenimde de kullanılıyor. Genellikle yabancı
dil öğrenme alanında yapılan çalışmaların dikkat çekici bir örneği 2007 yılında
Şangay Jiao Tong Uzaktan Eğitim Üniversitesinde (Online-SJTU) gerçekleşti. İngilizce’yi
ikinci yabancı dili olarak öğrenecek kurs katılımcıları ile kurs kapsamında bir
proje gerçekleştirildi. “Yabancı dil öğrenmenin en iyi yolu; onu kullanmaktır”
anlayışıyla yapılan çalışma 7 hafta sürdü. Kurs eğitmeni kendi adına bir hesap
açtı, öğrencilerinden de aynısını yapmalarını ve birbirlerini takip etmelerini
istedi. Belirlediği bir konuda her öğrencinin İngilizce olarak, haftada en az 7
tweet atması ve atılan tüm tweet’leri okuması kuralını getirdi. 7 hafta sonunda
çalışmaya katılan 90 öğrenci toplam 5580 tweet attı.
Kurs sonunda katılımcılara bir anket yapıldı ve Twitter
kullanımıyla ilgili görüşlerini paylaşmaları istendi. Katılımcıların;
· %50’si platform üzerinden
anadili İngilizce olan kişilerle iletişim kurma imkanı bulduğunu ve bunun
öğrenme sürecine katkı sağladığını belirtti.
· %70’i kurs
kapsamındakiTwitter çalışmasının “birliktelik” hissini ve iletişimi
arttırdığını ifade etti.
· %60’ı durum güncellemesi
yazmak için 2 dakikanın altında; %95’i durum güncellemelerini okumak için 15
dakikanın altında zaman harcadığını belirtti. Bu veriler twitter’ın kısa zaman
aralıklarıyla sıklıkla erişim sağlanan bir platform olduğunu gösterdi.
· %70’i Twitter kullanımından sonra İngilizce
iletişim kurmayı daha kolay bulduğunu ve daha az çekindiğini belirtti.
Twitter sadeliği, güncel içeriği ve mobil cihazlardan kolaylıkla erişilebilir olması yönüyle pek çok alternatif eğitim yönteminin arasında öne çıkıyor. Y Kuşağının vazgeçilmezleri arasına giren Twitter'ı yükseköğrenimde ve kurumsal eğitimlerinizde çalışmalarınızı destekleyici bir araç olarak kullanmanızı öneririm.
Twitter
Statistics. Retrieved June 5, 2013, from Statistic
Brain: http://www.statisticbrain.com/twitter-statistics/
Borau, Ulrich,
Feng, Shen (2009). Microblogging for Language Learning: Using Twitter to Train Communicative and Cultural Competence.
Price, Dr Kella
(2013). SU 313-Twitter 201 for Trainers.
Yalın, D. S.
(2012). twitter Nereye Gidiyor? Platin.
No comments:
Post a Comment